Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Scandinavian Food & Drink » Artikler SCF

28. maj 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

Scandinavian Food nr. 1, 2007: Vi elsker vine fra den sydlige halvkugle

Læs artiklen heri elsker vine fra den sydlige halvkugle

For nylig indgik V&S Wine en aftale med et af verdens største vinfirmaer

Af Jørgen Jensen

Det store overskud af vin på verdensplan har i modsætning til, hvad man måske kunne tro, ikke haft betydning for kvaliteten. Tværtimod.
- Hvis du sammenligner kvaliteten af vin i dag med den for ti år siden, er den blevet markant bedre. Især den brede midtbane, for kvaliteten af de klassificerede vine har altid været høj. Overskuddet af vin stiller imidlertid store krav til distributionsleddet, hvor kun de stærkeste overlever.
- Det er ikke længere tilstrækkeligt at fremstille en god vin, du skal også have styr på processen hele vejen fra producent til forbruger. Det skal være effektivt hele vejen rundt, siger direktør Mads Stensgaard fra V&S Wine.
V&S Danmark har to ben: Et vin (V&S Wine) og et sprit (V&S Distillers). For nylig indgik V&S Wine en salgs- og distributionsaftale med Fosters, der er et verdens største vinfirmaer med hovedsæde i Australien.
- Med virkning fra engang i 2007 skal V&S Wine forestå al salg af Fosters vinmærker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Estland. Vi har store forventninger til aftalen, for Foster tilbyder nogle af verdens stærkeste vinmærker, herunder Wolf Blass, Rosemount, Lindemans, Penfolds og Beringer.

Får mere end
der betales for
Mads Stensgaard understreger, at aftalen forpligter. Så store mærker stiller store krav til V&S Wine organisationen, der i forvejen agerer på domestic og duty free markedet i de omtalte lande.
Hos V&S Wine kender de Foster som en god samarbejdspartner gennem de sidste par år. Foster-vinene er blevet godt modtaget på det danske marked, både i hotel- og restaurationsbranchen og i detailhandlen.
- De australske vine falder i forbrugernes smag og priserne er til at betale. F.eks. koster en god flaske Penfolds fra kr. 65 og op til 1.500 kroner, så du kan sagtens servere en god vin til et selskab, uden at det koster en bondegård.
- Det drejer sig om at servere en vin, hvor du som forbruger føler du får lidt mere, end det du betaler for. Det er netop kendetegnet for et godt mærke, og restauratøren ved, at valget er sikkert. Kvaliteten holder.

Passer til danske ganer
Forventningerne til de australske vine, som er de primære i aftalen, er på forhånd store. Ifølge Mads Stensgaard har den traditionelle vinverden fået hård konkurrence fra den nye verden, hvor Australien i 2006 har oplevet den stærkeste vækst og fået en markedsandel på over ti procent af det danske marked.
- Det er en flot fremgang, mere end 20 procent i forhold til 2005, og vi forventer fortsat, at australsk vin vækster. De australske vinproducenter er gode til at producere vine, der passer til danskernes smag og mad, og priserne er konkurrencedygtige i forhold til vine fra mange andre lande.
Mads Stengaard peger også på, at V&S Wine i mange år har ageret med vine fra Australien, Sydafrika, Chile, Argentina og Californien - og med gode erfaringer.
- Vine fra den nye verden har virkeligt formået at slå igennem. De er faldet i danskernes smag og er blevet et godt alternativ til vine fra den gamle verden. Men når det er sagt, oplever vi nu, at den gamle verden kommer tilbage. I 2006 har både Frankrig og Italien fremgang, mens Spanien er gået lidt tilbage.
Adskillige kokke har sammensat menuer, hvor bl.a. de australske vine giver maden et ekstra pift. Det vender vi tilbage til, for Mads Stensgaard har lovet at bidrage med et par menuforslag med udsøgte australske vine - naturligvis fra Foster.
n

[FAKTABOKS:]
Foster er en australsk koncern, der i det brede lag er mest kendt for sine mange ølmærker. I de senere år har koncernen imidlertid opkøbt mange store og internationale vinmærker og er efterhånden vokset til en af verdens største producenter. I dag står Foster således bag nogle af verdens mest succesfylde vinmærker  fra Australien og Californien.
V&S Wine hører under V&S Group, en international koncern der omsætter for omkring ti milliarder kroner. Koncernen står bag ved verdens tredjestørste spiritusmærke, Absolut Vodka, og distribuerer vin og spiritus i mere end 126 lande. Her i landet beskæftiger koncernen 600 medarbejdere, og den omsætter for omkring halvanden milliard danske kroner om året.

- Vine fra den nye verden har virkelig formået at slå igennem på det danske marked, siger direktør Mads Stensgaard fra V&S Wine. Med den nye aftale med Fosters sættes der også turbo på afsætningen i Norge, Sverige, Finland og Estland. Foto: Jørgen Jensen.

De australske vine passer perfekt til dansk mad og danskernes smagsløg. F.eks. denne Wolf Blass. Foto: V&S Wine.

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk