Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Pack och Plast » Nyheter

4. juni 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

2007-01-12 - Reumatikerförbundet: Ökat intresse för lättöppnade varor

Reumatikerförbundet - Handelns Utredningsinstitut (HUI)
 
Ökat intresse för lättöppnade varor
 
Handelns Utredningsinstitut (HUI) har på uppdrag av Reumatikerförbundet undersökt leverantörers syn på förpackningar i dagligvaruhandeln. Resultaten som publiceras i det senaste numret av tidningen Dagens Handel visar att det finns ett ökande intresse från leverantörer att utveckla och marknadsföra varor i lättöppnade förpackningar.
 
En och en halv miljon svenskar har nedsatt handfunktion beroende på ålder, skada eller sjukdom. Många har därför svårt att öppna och hantera vanliga förpackningar. Handelns Utredningsinstitut (HUI) har undersökt ett stort antal leverantörers inställning till frågan.
 
Undersökningen visar bland annat följande:

·         Nio av tio företag upplever att konsumenterna efterfrågar lättöppnade förpackningar.

·          Företagen upplever att efterfrågan på lättöppnat har ökat de senaste fem åren och tror att den kommer att fortsätta att öka.

·          En tredjedel av företagen har redan marknadsfört produkter med argumentet att de är lättöppnade.

·          Av de företag som marknadsfört sina varor som lättöppnade upplever en majoritet att det har ökat försäljningen.Undersökningen visar bland annat följande:
 
Kommentarer till undersökningen:
- Fler leverantörer börjar få upp ögonen för att lättöppnade förpackningar är en konkurrensfördel i kampen om kunderna. Konsumenternas krav och inflytande över marknaden blir allt större säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.
 
 - Förpackningars utformning blir sannolikt allt viktigare som försäljningsargument. Tidigare har exempelvis miljövänliga emballage fått ett stort genomslag. Vi märker nu att intresset ökar även för att ta fram lättöppnade varor. Många leverantörer eftersträvar en kombination av funktion, utseende, miljö och hanterbarhet i sina produkter fortsätter Fredrik Kolterjahn.
 
TEMO har tidigare genomfört en enkät (okt 2005) som visade att var femte svensk irriterar sig varje vecka på varor som är svåra att öppna. Enligt TEMO är också två av tre konsumenter beredda att betala något mer för en vara som har en enkel och hanterbar förpackning.
 
- Det är bra att konsumenternas efterfrågan får genomslag i handeln. Många vill inte tvingas att använda tänder eller verktyg för att komma åt innehållet i produkten som de köpt, kommenterar Leif Hansson på Reumatikerförbundet.
 
Undersökningen från HUI presenteras i det nya numret av tidningen Dagens Handel och kan i sin helhet laddas ner från Reumatikerförbundets hemsida: http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=8686

 

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk