Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Pack och Plast » Nyheter

25. maj 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

2007-07-31 Iggesund: Digital information insvept i choklad

 Digital information insvept i choklad 

Hur förenar man den traditionella direktreklamens fördelar med ett digitalt informationsinnehåll? Expericard är en svensk uppfinning, en försändelse som kan bära en CD eller en DVD till enkelt porto, och som i grunden fungerar som ett vykort. Intrycken som ges av det tryckta omslaget och det digitala innehållet kan dessutom förstärkas med doft.

Kostnaden per försändelse är förhållandevis låg om upplagan går till några tusental och mer.Iggesund Paperboard prövar just nu Expericard som förstärkare i en aktivitet som riktats mot varumärkesägare och konverterare.

Temat har varit choklad och för att demonstrera sin kartong Invercotes förtjänster har Iggesund producerat en elegant chokladbox som innehåller en bok om choklad med utgångspunkt från den franska tillverkaren Valrhona, men också ett antal mindre förpackningar avsedda att visa på möjligheter. Som uppföljning skickar man nu ut ett Expericard med samma grafiska tema som tidigare aktiviteter innehållande en DVD med information, men framför allt med filmen ”Chocolat” med Johnny Depp och Juliette Binoche som bonus. Och naturligtvis doftar den choklad.

- Vi ville prova Expericard som vi tycker är en brobyggare mellan den traditionella grafiska världen och den digitala informationsförmedlingen. Vi ville dessutom ha ett kvitto på att processen klarar de höga krav på tryckkvalitet som alltid, och det har den gjort, berättar Eva Bergström, projektledare vid Iggesunds avdelning för Marknadskommunikation.

- Naturligtvis är det här ett sätt att tacka för den uppmärksamhet vi fått tidigare, men också ett sätt för oss att visa våra kunder på innovativa sätt att använda sig av kartong, understryker hon.Peter Gustafsson, VD för Expericard, är tacksam för uppmärksamheten och berättar att företagets produkter väcker allt större uppmärksamhet.

- Det är framför allt möjligheten att använda den etablerade postkanalen för att distribuera stora mängder digital information som lockar. Ett strålande exempel är ett reseföretag som sänkte sina katalogkostnader radikalt genom att distribuera informationen på en DVD. Dessutom kunde man komplettera sin traditionella information med filmsekvenser från resmålen.

Peter Gustafsson menar att de datamängder som kan skickas med en DVD vida överstiger vad man kan distribuera på annat sätt.

- Här talar vi om att fånga människors uppmärksamhet, att få dem att upptäcka något nytt. Då måste man sätta informationen i händerna på mottagaren – man kan inte bygga en systematisk marknadsföring på att man hoppas att någon ska stimuleras till att ladda ner något som tar tre timmar.Iggesunds Expericard med titel ”Chocolat” är producerad på Invercote  300 g/m2 med en integrerad DVD och är producerad för den europeiska marknaden.

 

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk