Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Pack och Plast » Nyheter

31. maj 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

2008-01-11 Korsnäs Frövi: En lyckad affär


Frövi - en lyckad affär 

Synergieffekterna har överträffat förväntningarna, säger Peter Sandberg, Korsnäs koncernchef
Efter att ha varit till salu i sex år köptes Frövi av Korsnäs för två år sedan. 3,65 miljarder kronor kostade kalaset. Efter ytterligare ett halvår, då köpet granskats och godkänts av myndigheterna i Brüssel, började omstruktureringarna. En klart uttalad målsättning var att det här skulle bli ett bolag och inte två separata enheter i samma koncern. Hur har det gått? Highlights träffade Peter Sandberg och ställde lite frågor.

Har integrationen gått som man hoppats?
- Analysen som gjordes inför köpet stämmer med vad vi åstadkommit. Våra verksamheter har liknande inriktning när det gäller produktutveckling och produktionsapparaterna. Organisationen har smält samman och resulterat i synergier och förbättringar och gett oss en kraftig slagstyrka när det gäller bl a produktutveckling och ökad effektivitet.

Vad är den största utmaningen de kommande åren och vad gör oss konkurrenskraftiga?
- Som leverantör av fiberbaserat förpackningsmaterial måste vi intensifiera debatten när det gäller miljö och återvinning och då lyckas med att kommunicera de uppenbara fördelar som en fiberbaserad förpackning har över konkurrerande material i bl a miljöhänseende . Konsumenterna har fått ett ökat medvetande i de här frågorna. Skogen som resurs genomsyrar vår verksamhet och vår styrka är att vi kan erbjuda flera förpackningsmaterial där råvaran utnyttjas på bästa sätt för att få fram styrkeegenskaper. Det konceptet kan inte kopieras så lätt då det förutsätter vårt klimat och uthålliga skogsbruk. Vi har dessutom en hög organisatorisk kompetens, ett samspel mellan maskiner med den senaste tekniken och kvalificerade medarbetare. Jag vågar påstå att vi har hög kvalitet i det vi gör.

Har vi råd att lansera nya produkter med investeringar som följd?
- För fortsatt överlevnad måste vi som företag kontinuerligt anpassa oss till ett ständigt förändrat konsumtionsmönster och ligga i framkant med de förpackningsmaterial vi erbjuder. Samhället och behoven ändras med nya generationer av konsumtionsgrupper. I våras lanserade vi Frövi White efter en genomgripande marknadsundersökning rörande vad konsumenterna föredrar när det gäller förpackningskartong. Under året har vi lanserat en ny semibestruken linerprodukt och när det gäller kraftpapper har vi minskat kraftigt på produktionen av bruna kvaliteter och satsar istället på vita produkter som vi bedömer har en intressant potential.

Fiberbaserade produkter med vissa styrkeegenskaper är ett sätt att beskriva vårt erbjudande. Packaging Impact är ett annat. Vad får våra kunder?
- Jag ser det mera som ett totalbegrepp: Produktkvalitet, service – anpassad efter behov, produktutveckling (t ex PackLab) och försäljningsförmåga där varumärkesägarna kan kommunicera med sina kunder genom en förpackningslösning i vårt material, dvs. vi hjälper varumärkesägarna att differentiera sig i den stenhårda konkurrensen på butikshyllan.

Nämn tre ord för hur du vill beskriva Korsnäs
- Innovation, Värdeskapande och Kvalitet

Huvudmarknaden för förpackningskartong är idag Västeuropa. Har vi ambitionen att bredda?
- Den stora tillväxten på marknaden idag ligger i Öst, vi ser där en marknad med god tillväxt och potential.

Korsnäs Gävle och Korsnäs Frövi. Det finns mycket gemensamt men ser du även olikheter i attityder?
- Visst finns det kulturella olikheter men det som har varit styrkan i integrations- processen har varit prestigelösheten i många frågor. Jag vill beskriva processen som genomsyrad av samarbete med idéer och benchmarking där inte minst Frövis kundfokus är en stor tillgång.

Korsnäs AB är världens näst största tillverkare av kartong för drycker. Vi är trea i Europa på white top liner. Vi är också en betydande tillverkare av förpackningskartong, säckpapper och kraftpapper.
Inom Korsnäs finns fyra maskiner som tillsammans kan producera över en miljon ton kartong och papper per år. Mer än 90 % går på export till över 70 länder världen över. Företaget omsätter 7,2 miljarder  kronor och har 1800 medarbetare i Gävle och Frövi . Huvudkontoret finns i Gävle.

 

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk