Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Pack och Plast » Nyheter

7. juni 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

2008-02-13 Intermec: Snabbare paketleveranser


Snabbare paketleveranser med rätt information
 
Nöjdare kunder, snabbare leveranser och lägre kostnader.  Det är några av fördelarna som Jetpak vunnit med ett nytt europagemensamt informationssystem som företaget infört. Att flytta information har blivit lika viktigt som att flytta fysiska paket. En förutsättning för det nya systemet har varit handdatorer som innehåller allt
 
Kraven på snabba och felfria leveranser ökar inom transportbranschen. Konkurrensen är hård och kundernas krav ökar. För att hänga med krävs idag kraftfulla system där allt sköts mer eller mindre online. Ledtiderna från kundens beställning till dess att tjänsten utförs måste minimeras. Dagens tekniklösningar ger stora möjligheter, vilket Jetpaks nya lösning visar.
     – Målet har varit att kunna möta kundernas önskemål om säkra, snabba leveranser där de själva också alltid kan få aktuell information om sina leveranser, säger Magnus Ählström, regionchef på Jetpak. Det har blivit lika viktigt att flytta information som fysiska paket i vår bransch. Detta klarar vi med det nya systemet.
 
Hela Europa
Uppdraget att utveckla det nya systemet gick till Softronic. Tidigare har Jetpak främst använt telefon för att lämna order, information och rapportera internt. Dessutom hade man totalt ett 40-tal olika delsystem för att sköta administrationen. Man ville därför ha ett enda och heltäckande logistiksystem anpassat för branschen som ersättning för de olika delsystemen och den manuella hanteringen. Systemet skulle täcka alla i hela organisationen, från administration till förare.
     – Vi letade efter mobila system med hög tillgänglighet och som innehöll teknik som till exempel positionering och digitala signaturer, säger Mattias Lindström, affärsansvarig på Softronic. Lösningen skulle också fungera över teknik- och landsgränser för att i förlängningen kunna fungera i Jetpaks budbilar i hela Europa.
 
Samverkan avgörande
Utmaningen var att hitta ett system där alla delar fungerade tillsammans. För Jetpak, som är en franchiseuppbyggd organisation, var kravet på samverkan och enkelhet extra stort. Nya franchisetagare ska snabbt kunna komma in i systemet och därmed starta upp verksamheten i nya filialer, vilket inte får ta mer än maximalt ett par veckor.
     – Handdatorerna måste även vara robusta och tåla det hårda slitage som de utsätts för i den här typen av verksamhet, säger Mattias Lindström på Softronic. Intermec valdes som leverantör av handenheter, inte bara för att de uppfyllde de tekniska kraven utan också för deras tekniska och affärsmässiga stöd genom hela projektet.
 
Den handdatormodell som valdes blev Intermec 761.
 
Rekordsnabb utveckling
Ett pressat tidsschema gjorde att Softronic fick kort tid på sig för att ta fram det nya systemet. Efter ett rekordsnabbt utvecklingsarbete, inleddes pilotprojektet hos Jetpak. Relativt snart visade det nya systemet sin styrka genom att det gav bättre kontroll av fordonsflotta, inte minst visuellt.
 
Tidigare jobbade man med enkla kartor för att hålla koll på uppdragen inne på beställningscentralen, som är navet i den operativa verksamheten. Jetpak har 700 bilar fördelade på ett 60-tal filialer i Norden och det var därför ett tufft arbete att klara detta.
 
Med Intermecs handdatorer har man nu fått ett verktyg som ger exakt och aktuell information om alla fordonens positioner med uppgift om fordonsstorlek och kapacitet. Överblicken är kraftigt förbättrad och man kan fördela uppdragen så att bränsleförbrukningen minimeras. Detta ger inte bara lägre kostnader utan är även bättre för miljön.
     – Kortare körsträckor innebär också kortare leveranstider och därmed nöjdare kunder, säger Magnus Ählström.
 
Förarutbildning
Intermecs handenheter har medfört flera nya möjligheter och även bidragit till bättre arbetsmiljö för förarna. Digital signering, bättre arbetsrutiner för förarna och större flexibilitet är en del av de förbättringar som kommit med de nya handdatorerna. Datorerna har Windows Mobile, vilket gör att det är enkelt att känna igen sig i menyerna.
 
För förarna har pappersarbetet minskat och arbetsprocesserna är enklare än tidigare. Övergången till det nya sättet att jobba har tagits emot väl trots att alla kanske inte var helt rustade för alla förändringar från start.
     – Vi visste att det fanns utbildningsbehov och satsade på en ordentlig utbildning och introduktion av det nya systemet med möjlighet att fördjupa de allmänna datorkunskaperna, säger Magnus Ählström. Att höja teknik- och utbildningsnivån som vi gjort är en vitamininjektion som stimulerat den individuella kompetensen och alla har blivit vassare i sitt arbete, vilket är positivt i kundkontakterna.

Snabbare uppstart
Efter en testperiod infördes systemet i augusti 2006 och än så länge körs systemet i Sverige. Men det är byggt för att kunna växa obegränsat med tusentals budbilar och miljoner uppdrag och inom kort kommer det att driftssättas också i övriga Norden.
 
Jetpak har därmed ersatt ett 40-tal system med ett enda, vilket minskar underhållskostnaderna rejält. Företaget slipper också internfaktureringen mellan de olika systemen. Administrationen ute på filialerna har minskat och man har fått bättre samstämmighet genom hela organisationen.
     – Vi har även tvingats gå igenom arbetssätt och rutiner på våra filialer, vilket gjort att vi hittat förbättringsmöjligheter, säger Magnus Ählström. Vi blivit effektivare och idag kan vi snabbare starta upp nya filialer.
 
E-post också
Systemet från Softronic ger Jetpaks kunder ständigt uppdaterad information om deras försändelser dygnet runt. Kunder kan exempelvis också få ett e-post så fort receptionen tagit emot deras paket. Med det nya systemet har Jetpak fått en plattform som gör att de på allvar kan ta upp kampen med de internationella logistikjättarna.

Om Intermec:
Intermec är ett av världens ledande företag inom utveckling, tillverkning och integrering av system för automatisk datainsamling, Intellitag RFID-system, mobil databehandling, nätverks- och radiokom¬munikationslösningar, streckkodsskrivare och etiketter. Intermecs produkter och tjänster används inom industrier världen över för att förbättra produktiviteten, kvaliteten och tillgängligheten i verksamheten. Lokala kontor finns i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. 

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk