Kontakt os     PrePress     TechMedia e-shop
 
  » Find dit fagblad » Pack och Plast » Nyheter

7. juni 2020  

 

Print side Print side  Tilføj til favoriter Tilføj til favoriter  E-mail side E-mail side

2008-08-13 Intermec:

Service i sin rätta bemärkelse

Snabb, säker och smidig service – det är resultatet av Tollpost Globes satsning på paketleverans till den norska privatmarknaden. Centrala delar i framgången är ett brett paketutlämningsnät samt ett lättmanövrerat och pålitligt leveranssystem, något som bland annat handdatorer från Intermec har kunnat bistå med.
Under 2006 etablerade Tollpost Globe ett paketutlämningsnät i Norge, beståendes av livsmedelsbutiker och blomsterbutiker. Idag finns servicepartners över hela landet – och antalet ökar stadigt – där privatpersoner kan hämta ut och returnera paket. Tidigare har den här typen av erbjudanden, riktade mot privatmarknaden, inte funnits i Tollpost Globes tjänsteportfölj. Idag går tjänsten under varumärket Tollpost Servicepakke och i nätverket av butiker heter tjänsten MyPack.
På kort tid har Tollpost Globe blivit en viktig aktör på den norska privatmarknaden, liksom en central partner i dagligvaruhandelns service mot privatpersoner. Ankomstregistrering, så kallade ansvarsövergång och diverse uppdateringar sker per automatik i realtidskommunikation mellan butikens handdator och Tollpost Globes centrala datasystem.  
 
Valde beprövad och uppskattad leverantör
Det var efter önskemål från kundsidan som Tollpost Globe valde att satsa på paketleverans till privatpersoner. Men när projektet som sattes i rullning, fanns varken samarbetsbutiker eller teknisk lösning för att kunna hantera tjänsten.  
– När projektet startade, startade vi från noll, berättar Christopher Andersen, produktchef på Tollpost Globe. Paketleverans via butiker var fram till dess ett outforskat verksamhetsområde för oss. Vi behövde hitta en logistiklösning som fungerade här.  
Då företagets chaufförer redan använde Intermecs handdatorer i sitt vardagliga arbete föll det sig naturligt för Tollpost Globe att vilja testa den typen av lösning även i butik. Halvvägs in i projektet konstaterade man dock att butikerna inte behövde en lika tekniskt avancerad handdator som den som chaufförerna använde sig av. Butikerna försågs då med Intermec 761B.
– Att vi valde att förse våra utlämningsbutiker med handdatorer från Intermec kom sig framför allt av att våra chaufförer kunde gå i god för att produkterna var bra och pålitliga, säger Christopher Andersen.
Handdatorerna är utrustade med Tollpost Globes egenutvecklade programvara som möjliggör dokumentation och kommunikation av in- och utleverans samt spårning av paket i realtid.  
 
Snabb och pålitlig service i fokus
Idag är 400 stycken Intermec 761B i bruk runt om i Norge. Alla butikerna i nätverket använder handdatorer. De upplevs som enkla att använda, vilket var en viktig parameter i Tollpost Globes val av handdator. Det ska vara smidigt för de nyanställda att lära sig hur handdatorn fungerar.
Vid paketleverans till butik skannar chauffören antalet kolli som han/hon ska lämna ifrån sig. Därefter ankomstregistreras paketen av butikspersonalen. En så kallad ansvarsövergång från chaufför till butik sker. Så snart butikens skanning är avklarad och personalens signatur finns i chaufförens handdator, får Tollpost Globes centrala datasystem information om att paketen nått butiken och att ansvaret har skiftats. I och med att datasystemet uppdateras i realtid kan kunden genom att gå in på webbfunktionen Track and Trace, få exakt besked om var paketet befinner sig i leveransförloppet.
– Online-lösningen som ger direkt och total spårbarhet är i kombination med handdatorns enkla utförande en mycket viktig konkurrensfördel för oss, säger Christopher Andersen. Tack vare den här tekniken servar vi inte bara våra egna kunder, utan vi hjälper även dem att serva sina kunder, det vill säga de som hämtar ut paketen i butiken.         
Kommunikationen mellan butikens handdator och det centrala datasystemet möjliggör omedelbar paketavisering via SMS, e-post eller brev. Butiken behöver inte förvara paket längre än nödvändigt samtidigt som paketets ”ägare” ges förmånen att hämta ut så snart paketet kommit till utgivningsstället. Butikerna hanterar även eventuella returer som skannas med handdator och hämtas av chaufför.     

Lösning med goda framtidsutsikter
Konceptet MyPack går framför allt ut på att kunna hantera paketleveranser och returer. För att göra användningen så smidig som möjligt har Intermec 761B försetts med tilläggsfunktioner. Vissa paket behöver till exempel betalas för att kunna kvitteras ut. En kassaavstämningsfunktion gör det möjligt för butikspersonalen att strax innan stängning kunna kontrollera så att handdatorns belopp stämmer överens med kassaapparatens.
– Med vår produktportfölj vill vi erbjuda våra kunder pålitliga och mångsidiga lösningar, säger Rolf Baardseth, Sales Manager, Intermec Norge. Vi vill inte bara leverera pålitlig teknik utan också funktioner som underlättar verksamheten för våra kunder och deras kunder. 
Numera finns även en e-postfunktion i handdatorn. På så sätt kan Tollpost Globe dagligen sända e-post till butikerna rörande vilka paket som ska returneras och under vilken dag. Ny e-post visas på handdatorn så snart den startas.    
– Vanan att använda handdator i det dagliga butiksarbetet är utbredd, säger Christopher Andersen. Är det inte för paketleverans så är det för inventering eller beställning. Applikationsområden är många och användarsäkerheten hög. Handdatorn är därför ett viktigt konkurrensmedel, både för oss och för våra kunder.

Om Intermec
Intermec är ett av världens ledande företag inom utveckling, tillverkning och integrering av system för automatisk datainsamling, Intellitag RFID-system, mobil databehandling, nätverks- och radiokommunikationslösningar, streckkodsskrivare och etiketter. Intermecs produkter och tjänster används inom industrier världen över för att förbättra produktiviteten, kvaliteten och tillgängligheten i verksamheten.  Lokala kontor finns i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. 

 

 
 

ANNONCØRER
 

  
Tilmeld dig TechMedias webmail service...
 
.
   Site Map  |  Privacy statement     


TechMedia A/S | Naverland 35 | 2600 Glostrup | Telefon: (+45) 43 24 26 28 | Fax: (+45) 43 24 26 26 | E-mail: info@techmedia.dk
Åbningstider: Mandag - Torsdag: 8.30 - 16.00 | Fredag: 09.00 - 15.30



Copyright © TechMedia A/S - All Rights Reserved.

Powered by MEDIA2 Content Management System.

Valid HTML 4.01! Valid CSS!





© www.xn--leverandrregistret-n4b.dk